Houd het hoofd koel: slim timemanagement voor freelancers

Geplaatst door Barbara De Busschere op 2023-07-17

Als freelancer is tijd je meest waardevolle bezit. Een efficiënte tijdsbesteding zorgt voor een hogere productiviteit, het vlot behalen van deadlines en een gezonde work-life-balance. Toch is dit voor veel freelancers een uitdaging.  Projecten volgen elkaar op, onverwachte opdrachten vallen uit de lucht en afleiding ligt op de loer. Met deze tips houd je het hoofd koel.

Stel een realistisch schema op 

Het grote voordeel aan freelancen? Je hebt geen vaste werkuren waaraan je je moet houden. Hierdoor kan je zelf een werkschema opstellen die naadloos aansluit op jouw leven. Ben je een vroege vogel? Plan dan je creatieve uren in de ochtend, en houd de administratieve taken voor na de middag. Ga bij jezelf na op welke uren je het productiefst bent en bouw je planning op rond deze uren. Stel per project ook duidelijke doelen en prioriteiten, op lange én korte termijn. Dit helpt je om gefocust te blijven. Bekijk ook zeker het grotere plaatje: voorzie voldoende verlofdagen in je kalender en calculeer ook enkele ziektedagen in.

 

Werk in tijdsblokken 

Deel je dagen op in tijdsblokken, waarbij je per blok een andere activiteit uitvoert. Spendeer je volledige aandacht en focus op het uitvoeren van die taak en laat je mailbox, telefoon en ander werk voor wat het is. Voorzie tussen de tijdsblokken door een moment van ontspanning. Deze werkwijze zorgt ervoor dat je volledig in de flow raakt waardoor je productiviteit verhoogt en afleiding elimineert. Houd ook bij hoe lang je concreet werkt aan een bepaalde taak. Een helder beeld van de gespendeerde tijd per taak draagt onder meer bij aan een correcte tariefbepaling en geeft inzicht over je werkprocessen.

 

Omarm automatisatie en projectmanagement tools 

Heel veel van je taken vragen dezelfde aanpak of overlappen. In dat geval is het slim om workflows te automatiseren of te voorzien van een template. Denk maar aan het versturen mails naar je (potentiële) klanten, posts voor op sociale media of offertes. Vind je het moeilijk om overzicht te krijgen op al je taken? Er bestaan online veel verschillende (gratis) tools om je projecten in de ordenen, zoals Trello, Clickup of Monday.  Nog handige tools ontdekken? Je vindt ze terug in mijn andere blog.

 

Leer ‘nee’ zeggen 

Voor veel freelancers is dit een heikel punt. Het liefst zeg je tegen alle opdrachten ja, zeker als je pas opgestart bent. Toch is het noodzakelijk om je grenzen goed af te bakenen. Wees niet bang om een opdracht af te wijzen omdat je geen tijd hebt, of gewoon omdat hij niet bij jou past. Je hebt de luxe om zelf je takenpakket samen te stellen, maak er dus ook gebruik van.

 

Draag zorg voor jezelf

Het is een cliché, maar you can’t pour from an empty cup. Om je tijd zo optimaal mogelijk te benutten, is ook in jezelf investeren cruciaal. Neem geregeld een pauze, strek je benen tijdens je lunchpauze en ontspan voldoende. Want wanneer jij goed in je vel zit, zal dit ongetwijfeld afstralen op je werk!

 

Meer tips nodig over efficiënt timemanagement? 

Bij Go4Freelance kom je terecht in een gezellige community voor professionele freelancers en ondernemers. Onze missie? Samen kennisdelen, contacten leggen en elkaar inspireren. Tot snel?

Houd het hoofd koel: slim timemanagement voor freelancers
Terug naar boven