Online zichtbaar worden als freelancer: hoe doe je dat?

Geplaatst door Barbara De Busschere op 2022-06-08

Je hebt eindelijk de knoop doorgehakt en kiest resoluut voor een carrière als freelancer. Proficiat! Je bent helemaal klaar om interessante opdrachten en uitdagende projecten te tackelen. Je wil natuurlijk opvallen tussen andere freelancers, zodat je jouw talenten optimaal kan benutten. Maar hoe word je online zichtbaar tussen andere freelancers en zet je jezelf in de kijker? Een overzicht.

Zorg voor een duidelijke personal branding

Als freelancer bén je jouw eigen merk. Een doordachte personal branding strategie is dus broodnodig. Wat maakt jou uniek als freelancer? Waarmee onderscheid je jou van de concurrentie? Denk hier goed over na en trek die persoonlijkheid door in al je communicatie. Wees hierbij steeds authentiek en blijf jezelf, anders val je snel door de mand. Opdrachtgevers kiezen meestal voor freelancers die stevig in hun schoenen staan en zelfverzekerd zijn, wat automatisch een gevoel van vertrouwen schept.

 

Je website = je visitekaartje 

Jouw website is je etalage: dé plaats waar je je diensten verkoopt en waar mensen je (meestal) voor het eerst ontdekken. Zorg dus voor een onvergetelijke eerste indruk. Maak glashelder wie je bent, wat je doet en welke opdrachten je graag ontvangt. Bundel een aantal projecten waar je trots op bent in een portfolio en maak je werk tastbaar voor potentiële klanten. Kies ook voor een huisstijl die jouw business weerspiegelt en wees hier consequent in. Wedden dat mensen jou na verloop van tijd zullen herkennen? Ook niet te vergeten: voeg zeker contactgegevens toe aan je website!  

 

Zet slim in op sociale media 

Slim gebruik van sociale media helpt jouw carrière als freelancer een pak vooruit. LinkedIn is hiervoor het kanaal bij uitstek. Zorg ervoor dat jouw LinkedIn-profiel volledig geüpdatet is en in lijn ligt met je personal branding strategie. Post regelmatig relevante content waarin je je expertise toont. Hou bovendien steeds je doelpubliek in je achterhoofd, want het zijn die mensen die je wil bereiken met je posts. Toon daarnaast zelf betrokkenheid in je netwerk en reageer frequent op berichten van anderen.

Naast LinkedIn, houd je ook best je Facebook en Instagram in het oog. Deze twee kanalen versterken je brand awareness en naamsbekendheid. Doe dit wel enkel als de kanalen relevant zijn voor je doelgroep, anders zal dat weinig effect hebben.

 

Maak gebruik van SEO in je teksten 

Publiceer je zelf blogs of nieuwsberichten op je website? Top! Gebruik je hierbij Search Engine Optimization (SEO)? Nog beter! Dankzij SEO stijgt jouw zichtbaarheid op zoekmachines, waardoor potentiële klanten sneller op jouw site terechtkomen.

 

Netwerk, online én offline 

Online zichtbaarheid is geen doel op zich, maar een middel om leads te genereren. Dat kan uiteraard ook in de werkelijkheid. Investeer daarom voldoende in je offline netwerk via netwerkevenementen of een freelance community. Op die manier kom je in contact met ondernemers waarmee je makkelijk ideeën en ervaringen kan uitwisselen. Zo help je elkaar en breid je jouw netwerk uit, wat mogelijks leidt tot nieuwe klanten!

Go4Freelance verankert jouw positie als freelancer. Ben je op zoek naar een professionele freelance community om je zichtbaarheid te versterken én nieuwe contacten te leggen? Go4Freelance ontvangt je met open armen!  

Online zichtbaar worden als freelancer: hoe doe je dat?
Terug naar boven