Manu Mathys: all-round freelancer in marketing en communicatie

Geplaatst door Barbara De Busschere op 2022-10-23

Heel wat commerciële feeling gecombineerd met een doorgedreven kennis van marketing en communicatie. Daarmee wil Manu Mathys bedrijven strategisch helpen groeien, in binnen- en buitenland.

Wat is jouw activiteit?

Ik ben gestart als freelance marketeer in juni 2021. Na een carrière in verschillende marketing- en communicatiefuncties, o.a. bij Toerisme Vlaanderen, wou ik me meer toeleggen op digitale communicatie. Ik kwam terecht bij AG Insurance en heb daar veel geleerd op het vlak van klantenfocus, html-code, mailings optimaliseren, enz. Na een tijdje werd ik digitale communicatiemanager bij Ageas, de moederholding van AG.
Door een speling van het lot in de carriere van m’n partner, kregen we de kans om naar Brazilië te verhuizen. Na afronding van een Internationale MBA, ging ik aan de slag voor Expedia Group als Growth Marketing Manager voor Latijns-Amerika en werkte er een strategie uit voor social media, nieuwsbrieven, evenementen, enz. In februari 2021 verhuisden we weer naar Europa. Hoewel ik nog even voor Expedia werkte vanuit Brussel, ging ik op freelance basis van start voor twee Belgische klanten, voor wie ik remote kon werken. Dat was ideaal, want we hadden plannen om opnieuw naar het buitenland te gaan.

Momenteel pendel ik tussen België en Noorwegen, waar ik sinds augustus 2021 woon, en werk ik voor BNP Paribas Fortis op verschillende online projecten. Mijn eerdere ervaringen komen hier zeker van pas. Ik werk er aan de migratie van verschillende publieke websites en vertaal de vraag van de business naar de technische experten: designers, storytellers, enz. Als hun werk erop zit, maak ik terug de puzzel om zo finaal tot het resultaat te komen wat voor de eindklanten een aangenamere website ervaring moet opleveren. 

Ik zie mezelf als een 360° marketeer. Ik ben commercieel ingesteld en hou ervan om strategisch te werken. Dus growth marketing, een verkoopsgerichte marketing aanpak, ligt me helemaal. Ik werk graag met verschillende partijen samen, op basis van duidelijke doelstellingen en naar een concrete deadline; dat is mijn ding. Toch zie ik mezelf niet als een consultant. Wat ik dan precies wil doen naar toekomstige opdrachten, dat is een denkoefening waar ik momenteel mee bezig ben. Ik hou er vooral van om een toegevoegde waarde te creëren, om een verschil voor en na te zien, om bedrijven te helpen en te zien groeien. En dat kan zowel B2B als B2C zijn.

De balans tussen werk en privé is in Scandinavië veel meer in evenwicht dan in België. Dat in combinatie met werken voor Belgische bedrijven, met de typisch Belgische ‘blijven gaan’ mentaliteit, is voor mij ideaal. Ik werk graag in een omgeving waar ik het verschil kan maken, waar het vooruit gaat. Qua regio voor nieuwe opdrachten ligt mijn focus op Benelux of West-Europa. Mijn talenkennis is hierin ook een troef: Nederlands,  Engels, Frans en (Braziliaans) Portuguees.

 

Welk type freelancer ben jij?

Ik focus me het liefst op het strategische luik binnen een bedrijf, niet enkel de praktische uitvoering. En ik vind het belangrijk om voeling te hebben met de business. In de nabije toekomst zie ik mezelf minstens één dag per week voor een kleine klant werken om hun zakencijfer te doen groeien.

 

Waarom ben je freelancer geworden?

Door een samenloop van omstandigheden. Toen ik bij Ageas werkte, heb ik er ook al aan gedacht om te starten als zelfstandige, maar uiteindelijk heb ik de stap nooit gezet. Ik ontdek nu pas de vele voordelen.

 

Wat was voor jou het moeilijkste bij je opstart als freelancer?

Ik ben er toevallig in gerold, dus alles was spannend. Het ‘moeilijkste’ momenteel is de combinatie van remote werken vanuit Noorwegen met het uitbouwen van een lokaal netwerk in België. Ik werkte hier in Oslo een tijdje in een co-working plek, maar slaagde er amper in om contacten te leggen. In België loopt dat allemaal veel vlotter. Het is niet evident om in Noorwegen een netwerk uit te bouwen of klanten te vinden. Ik werk er nogal geïsoleerd.

 

Hoe haal je nieuwe opdrachten binnen?

Via mijn netwerk, freelance communities en mijn oude professionele netwerk in België. Ik weet wat ik waard ben en hoe ik dat kan verkopen. Nu is het vooral een kwestie om voor mezelf duidelijk te formuleren wat ik wil naar de toekomst. Momenteel doe ik niet echt actief aan prospectie.

 

Hoe heb je jouw uurtarief bepaald?

Tot nu toe werkte ik volgens dagfee, wat een bepaalde duidelijkheid heeft voor de klant.

 

Waar werk je vooral?

Ik werk van thuis uit, in Oslo, en ga elke 4 à 5 weken naar Brussel om daar te werken op kantoor bij BNP Paribas Fortis. Zo hou ik toch voldoende voeling met het bedrijf, en hou ik de optie open om met potentiële nieuwe klanten af te spreken.

 

Waar lig je wakker van?

Welke richting moet ik uitgaan in de toekomst? Moet ik mij meer specialiseren, alhoewel ik veel liever allround werk… Dat flitst soms wel eens door mijn hoofd.

 

Kan je jezelf even omschrijven?

Gedreven, commercieel met een grote passie voor marketing en communicatie die een kick krijgt van groei door een strategische marketing aanpak.

 

Welke quote past bij jou?

When life hands you lemons, make... Margaritas!

 

Zou je nog opnieuw beginnen als freelancer?

Absoluut! Ik ben dankbaar voor alle opportuniteiten die ik heb gekregen en zou het 100% zeker opnieuw doen!

 

Welke tips kun je meegeven aan andere freelancers?

Geloof in jezelf! You can do it!  

Ik merk vanuit m’n eigen ervaringen dat het je als persoon zo kan beperken als je te veel stilstaat bij “wat er zou kunnen misgaan”. Draai de vraag eens om: wat zou er allemaal goed kunnen gaan?

 

Hoe heb je over go4freelance gehoord?

Ik denk via de freelancers in een Belgische community. Ik zag ook een post van Jean-François Bodart op LinkedIn en maakte al eens een training mee.

 

Wat is volgens jou interessant aan go4freelance?

Het hebben van een klankbord, ongetwijfeld! De kans om ervaringen en ideeën te delen en te leren uit die van anderen. En het community aspect: van onschatbare waarde!

 

Meer informatie: Linkedin 

Manu Mathys: all-round freelancer in marketing en communicatie
Terug naar boven