Liesbeth De Backer: freelance grafisch designer van brochures

Geplaatst door Barbara De Busschere op 2022-07-18

Liesbeth heeft zich als grafisch ontwerper gespecialiseerd in het opmaken van brochures. Met haar expertise bespaart ze bedrijven heel wat tijd en onderscheidt ze zich als analytische creatieveling.

Wat is jouw activiteit?

Ik help bedrijven met de opmaak van hun brochures. Het woord brochure is heel breed. Voorbeelden zijn studies, jaarverslagen, folders, syllabi, publicaties, prijslijsten, catalogi, info- en vakmagazines, corporate brochures, personeelsmagazines, enz.

Je kan bij mij ook terecht voor het ontwerp van aantrekkelijke flyers, affiches en professioneel POS (beurs)materiaal. Ook online banners, iconen, infographics, straatplannen, digitale mailings en verpakkingen werk ik graag voor je uit.

Mijn specialiteit is het automatiseren van catalogi. Concreet betekent dit dat ik, aan de hand van een template op maat, alle gegevens (tekst, foto’s, iconen, logo’s, enz.) uit de database van de klant met elkaar verbind. Alle gegevens worden uitgelezen en via de plug-in EasyCatalog automatisch geïmporteerd in Indesign. Het grote voordeel is dat je veel tijd wint bij het plaatsen van al je data. De kans op fouten is bovendien veel kleiner en er zijn dus minder correctierondes nodig.

 

Welk type freelancer ben jij?

Ik zie mezelf als een grafisch/technisch freelance designer met een focus op print. Ik ben super analytisch en werk vooral uitvoerend. Conceptueel ontwerpen is minder mijn ding, ik ga vooral technisch onderbouwd te werk.

 

Waarom ben je freelancer geworden?

Omdat ik mijn eigen klanten wil kiezen en mijn opdrachten zelf in handen wil hebben. Ik heb gewerkt in loondienst bij MediaComm, waar ik geoutsourcet werd naar klanten. Maar ik miste het om een project van A tot Z te kunnen uitvoeren. Ik was een stukje van de puzzel en zag nooit het eindresultaat.

Daarnaast wou ik meer flexibele uren. Nu beslis ik zelf waar en wanneer ik werk en ben ik niet gebonden aan kantooruren.

Ik ben opgestart in juli 2021 en stapte in februari 2022 over op een commanditaire vennootschap.

 

Wat was voor jou het moeilijkste bij je opstart als freelancer?

Nieuwe klanten vinden. Dat is op vandaag nog altijd het moeilijkste. Een netwerk is zo belangrijk, ik moet daar veel tijd en energie in steken en dat kost me vaak moeite. Wat ik doe, is zo uniek dat ik echt wel meer zichtbaarheid moet creëren en ervoor moet zorgen dat mijn doelgroep echt weet wat ik doe.

 

Hoe haal je nieuwe opdrachten binnen?

Via SEA, netwerken en LinkedIn. Ik heb een jaar Bryo gedaan via Voka, dat heeft ook mijn netwerk uitgebreid.

 

Hoe heb je jouw uurtarief bepaald?

Ik heb mijn uurtarief berekend op basis van mijn ervaring, de concurrentie en de huidige marktprijzen. Ik stelde mijn financieel plan op met een expert om zeker te zijn dat mijn prijs correct was. In mijn offertes reken ik op basis van aantal pagina’s per uur. Zo maak ik een inschatting voor een project. Voor grote projecten werk ik vooral in regie.

 

Waar werk je vooral?

Ik werk vooral thuis, maar soms vragen klanten of ik ter plaatse kan komen werken. Dan rijd ik maximum 30 minuten. Soms start ik een project op van thuis uit en finaliseer ik het op kantoor. Zo kan ik korter op de bal spelen als de klant vragen heeft of als er nog aanpassingen moeten gebeuren.

 

Waar lig je wakker van?

Mijn agenda gevuld krijgen met opdrachten. De zomer is altijd een moeilijke periode. Maar dan probeer ik de tijd te nemen om mijn website bij te werken en opleidingen te volgen.

 

Kan je jezelf omschrijven in max. 5 woorden?

Creatief, sociaal, communicatief, gedreven, hands-on, joviaal.

 

Welke quote past bij jou?

 "Volg altijd je gevoel. Dat is wanneer de meest wijze beslissingen worden genomen."
Oprah Winfrey

 

Mocht je de tijd kunnen terugdraaien, zou je opnieuw als freelancer beginnen?

Absoluut. Ik zou niet meer terug willen naar loondienst. Ik heb mijn start goed voorbereid en de stap die ik heb gezet, was weldoordacht.

 

Welke tips kan je meegeven aan andere freelancers?

Een goede voorbereiding is key voor je business. Ik volgde zelf het ‘Start-me up’ traject via Syntra, een traject van 4 maanden dat me de finale push heeft gegeven om te starten als freelancer. Als vrijgezel heb ik toch altijd schrik of ik financieel wel zal rondkomen. Tijdens het traject moest ik een business plan voorleggen aan een jury. Het was snel duidelijk dat mijn idee met een geringe opstartkost haalbaar was en ik heb de sprong gewaagd.

Een tip voor freelancers uit de regio Gent: informeer zeker naar het “Starterscontract” via stad Gent.

 

Hoe heb je over go4freelance gehoord?

Via een webinar reeks van Phebe Dhondt bij Overondernemers.

 

Wat is volgens jou interessant aan go4freelance?

Dat het vooral op freelancers is gericht.

 

Meer informatie: Linkedin

Liesbeth De Backer: freelance grafisch designer van brochures
Terug naar boven