Een sterk portfolio op bouwen als freelancer, zo doe je dat!

Geplaatst door Barbara De Busschere op 2022-09-13

Als freelancers heb je de  vrijheid om zelf je opdrachten te kiezen. Natuurlijk wil je jezelf in de spotlight plaatsen zodat je opvalt bij potentiële opdrachtgevers. Een sterk portfolio met krachtige voorbeelden van je werk kan je hierbij helpen. Omdat je je eigen product bent, is het belangrijk om je diensten goed te verkopen. Maar hoe bouw je een opvallend portfolio op en wat moet je er zeker in vermelden? Ik geef je graag enkele tips.

Wat is een portfolio? 

Een portfolio is een verzameling van je beste werk als freelancer en geeft mogelijke opdrachtgevers een beter beeld van wat je precies doet. Zo zal een fotograaf zijn mooiste foto’s opnemen in zijn portfolio, een copywriter haar beste teksten. Vaak voegen freelancers dit toe aan hun website of maken ze een portfolio op een apart platform. Heb je nog geen klantenervaring? Waarschijnlijk realiseerde je tijdens je studie of workshops ook al enkele projecten waar je trots op bent, die je evengoed aan je portfolio kan toevoegen.

Wat zet ik zeker in mijn portfolio?

Informatie over jezelf 

Vang jouw portfolio aan met wat meer informatie over jezelf. Wie ben je en wat is jouw visie? Waarom moeten mensen bij jouw aankloppen en niet bij je concurrent? Door jezelf te onderscheiden van andere freelancers, weten toekomstige klanten meteen waar jij het verschil maakt. Beweer ook niet dat je goed bent in alles, maar laat duidelijk jouw meerwaarde blijken.

Kwaliteit boven kwantiteit

Staaf vervolgens jouw visie met enkele goede cases waar je zelf heel tevreden over bent. Het is beter om een vijftal sterke projecten in de kijker te zetten, dan vijftien opdrachten uit te lichten waarover je twijfelt. Voor een goed portfolio geldt ongetwijfeld: kwaliteit boven kwantiteit.

Verschillende doelgroepen, verschillende portfolio’s

Of: ken je doelgroep. Zijn je doelgroepen erg verschillend, dan is het belangrijk om de inhoud van je portfolio aan te passen naargelang hun noden en behoeften. Op die manier voelen toekomstige opdrachtgevers zich meer aangesproken door je werk, waardoor ze sneller bij jou zullen aankloppen.  

Voeg een contactformulier toe

Voeg op het einde van je portfolio een contactformulier toe zodat mogelijke klanten je snel en makkelijk kunnen bereiken. Want wat heeft het voor zin om je sterke projecten te belichten, als mensen je niet kunnen contacteren?

Een relevant portfolio

Wil je een relevant portfolio opbouwen, is een regelmatige update noodzakelijk. Voeg regelmatig nieuwe, recente projecten toe waar klanten zich in herkennen. Of nog beter: laat een tevreden klant zélf eens aan het woord. Op die manier groeit je geloofwaardigheid als freelancer en krijgen mogelijke opdrachtgevers meteen meer vertrouwen.

Op zoek naar meer tips en tricks? 

Ben je freelancer en op zoek naar een community die je kan ondersteunen? Ik ben Barbara, ervaringsdeskundige en oprichter van Go4Freelance, dé freelance community van Vlaanderen bij uitstek. Ik help jou graag verder op weg bij vragen.

Een sterk portfolio op bouwen als freelancer, zo doe je dat!
Terug naar boven